Vi har ofte for travlt med hverdagen til at mærke, hvad det egentlig er, der driver os. Vi har travlt med at være den gode leder, medarbejder, kollega, partner, forældre, datter/søn, ven, osv. Men nogle gange mister os selv på vejen. 

Særligt i arbejdslivet kan der være mange ting udenfor os selv – som fx. løn, prestige, netværk og anerkendelse – der kan få os i en skæv retning i forhold til det, der i sidste ende gør os glade.

Derudover har vi alle normer og overbevisninger med i vores bagage, som påvirker os i vores valg. Og vi er en del af en kultur, som skubber os i særlige retninger. Det kan få os til at følge den gængse vej, frem for vores egen. På et tidspunkt kan det dog begynde at gnave – og trangen til at stoppe op og genfinde kontakten til dig selv, begynder at presse sig på.

Hvis du genkender det billede, genkender du nok også, at det ikke altid er lige let at finde vej tilbage til sig selv. Noget føles bare forkert. Og det kan være svært at tale om, når alt ser “perfekt” ud udefra. Selvom det ydre spiller, kan det være en ganske anderledes oplevelse indefra. 

I sidste ende ved du dog også, at det ikke kan fortsætte. Og at du vil noget andet. Som Dennis Finch Hatton så klogt siger i filmen “Out of Africa”:

 

I don’t want to find out one day that I’m at the end of someone else’s life

 

 

7 veje tilbage til dit eget liv

 

Inspireret af artiklen “9 ways to stop living someone else’s life” fra Lifehack, har jeg i dette nyhedsbrev valgt at samle disse tips i 7 råd, som jeg anser som centrale for at finde tilbage til dig selv.

 

1) Start med slutningen: 

  • Tænk over hvilket liv, du ville være stolt af at fortælle om. Forestil dig evt. at du er blevet gammel – og et kært familiemedlem, i sine helt unge år, spørger til din livshistorie. Hvilken historie ønsker du at fortælle? Ved at begynde med slutningen får du sat perspektiv på, hvor du er i livet lige nu. Og mulighed for at gøre noget ved det, mens du kan.

 

2) Invester i personlig afklaring

  • Det kan være tid, penge eller gode samtaler med et godt netværk. Find ud af hvad der motiverer dig og gør dig glad. Skriv gerne ned i en logbog eller en note på din telefon, som du hele tiden kan fylde på. På denne måde bliver du klogere på, hvad der skal til for, at du kan bevæge dig mod det liv, der er meningsfyldt for dig.

 

3) Udfordr dine egne overbevisninger

  • Vi kommer alle med et sæt overbevisninger fra vores tidlige liv – formet af vores nærmeste og vores omgivelser. Det kræver lidt arbejde at blive bevidst om, hvad du har med dig, men det er nyttigt at vide, hvis ikke du skal være slave af tidligt formet (læs: unuancerede) leveregler og overbevisninger om verden. Lær hvad der styrer dig, så du kan overtage styrringen.

 

4) Læg mærke til, hvor du bliver grebet

  • Er der nogle særlige situationer, du bliver grebet af dine omgivelser? Fx. når det kommer til at springe på et projekt, du ved, du ikke har tid til? Eller tage til endnu et socialt arrangement, du ikke føler, du kan sige nej til? Læg mærke til, hvor du typisk kommer til at “gå med” stedet for at gøre det, der er det rigtige for dig. Så er du bedre forberedt næste gang.

 

5) Sæt grænser

  • I tråd med punktet før, er det vigtigt at kende sine grænser og sætte dem, hvis du skal holde fast i dine egne værdier og ønsker. Det kan være svært at gøre uden at føle skyld, eller måske angst for at gå glip af noget vigtigt. Men tænk over hvad, du siger ja til, når du siger nej. Således handler det ikke bare om at sige fra, men om at leve sine værdier.

 

6) Visualiser dit drømmeliv 

  • Det er ikke alle, der lige har et “drømmeliv” present i tankerne, men prøv at forestille dig, hvordan dit liv ville se ud, hvis du havde frit valg på alle hylder! Det kan være dit arbejdsliv, din hverdag i øvrigt, menneskerne i dit liv, dit fokus, din tid, osv. Ikke alene er det en fantastisk aktivitet, da den skaber energi i sig selv, men den kan måske også åbne op for nogle muligheder, du kunne prøve af.

 

7) Tag alenetid.

  • Vi har alle brug for lidt ro i ny og næ. Ved at sørge for, at du regelmæssigt får noget alenetid, får du prioriteret tid til at mærke dig selv. Alenetid giver dig ro fra ydre påvirkninger og tid til at genbesøge din intuition og dine mål. Det kan være alt fra 10 min hver morgen, hvor stiller skarp på din intention for dagen, til en halv time i ny og næ, til et retreat helt væk fra de daglige gøremål.

 

Husk at du kun har ét liv.

Som Marie Forleo så poetisk udtrykker det, så forestil dig, at du er på en kosmisk togrejse, kaldet “livet”. Du ved ikke hvor lang turen er, men du kender slutdestinationen (døden). Ingen af os ved, hvornår vores stop kommer. Vi ved kun, at vi kommer nærmere og nærmere for hver dag, der går. Så gå efter det liv, du ønsker! Uanset hvor anderledes, vildt eller kontrært det måtte være.

Det er dit liv. 

God fornøjelse med det. 

De kærligste hilsner,
Elisabeth

 

Hvis du vil have inputs som dette direkte fra mig, kan du tilmelde dig mit nyhedsbrev lige her. Som tak for din tilmelding vil du modtage en video fra mig, som introducerer dig til en model, der afslører 4 afgørende elementer for at skabe et meningsfuldt arbejdsliv.