Godt Nytår!

Sikke en start på året. Pandemien er på sit højeste, demokratiet i USA udfordres og vi må højst forsamles 5. Det har ikke været den mest normale måned at vende tilbage til.

2021 er dog stadig en ny start. Og en ny start skal vi benytte os af.

2020 som afsæt til et stærkt 2021

Er jeg den eneste, der havde planer for 2020, som ikke kunne realiseres? Jeg havde blandt andet et helt nyt retreat på vej på gudernes ø, Bali – som jeg ikke kunne vente med at invitere jer til! Men 2020 var ikke året, hvor denne drøm skulle opfyldes.

Jeg forestiller mig, at du også havde planer for 2020. Måske endda i form at håbefulde nytårsfortsætter? Noget af det er måske lykkes fint. Andet er måske skubbet til side. Eller droppet helt.

Vi VED – desværre – at nytårsforsætter kan være svære at gennemføre. Især når verden ændrede sig som i 2020! Det er dog formentlig ikke alle bristede planer, vi kan bebrejde Coronapandemien for. Nogle gange bliver nytårsfortsæt bare for ukonkrete – omend intentionen er god nok. Og dét gør dem svære at få succes med.

Så hvordan får vi sat mere holdbare mål for 2021? Og hvad har 2020 mon givet dig anledning at ønske anderledes i 2021?

2020 har måske været året, hvor du har fået åbnet dine øjne for, at du ønsker forandring i dit liv og arbejdsliv. Det kan også være, at du havde nogle ønsker for 2020, der ikke blev til noget, men som du vil give en chance til i 2021.

Det vigtigste er ikke at bebrejde dig selv for urealiserede mål, men at vise kærlighed og forståelse over for dig selv og situationen, så du bevarer en positiv energi mod det, du ønsker at opnå. Nogle gange kan det være en fordel, at planer får lov til at modnes. Måske du er blevet klogere på din situation. Eller klogere på dig selv og dine værdier.

 

2021 – et nyt kapitel


Uanset om du har hængepartier fra 2020 eller ej – er 2021 her nu. Og det er denne virkelighed, vi må agere ud fra. 

2020 har for mange mennesker været året, der har givet stof til eftertanke. Er jeg glad for det, jeg laver? Passer jeg godt nok på mig selv? Er det sådan her jeg ønsker, livet skal være?

Selvom Nytårsfortsætter kritiseres en del for at være en “pseudo-øvelse”, ville det være synd at kaste dem ud med badevandet. Årsskiftet minder os om at stoppe op og reflektere over det ny år og sætte en god intention for os selv. Kunsten er at gøre det på en måde, så det rent faktisk har en effekt.

 

Sæt dig op til succes

Her er mine bud på, hvad der kan støtte dig i at få succes med dine nytårsfortsæt.

5

Sørg for at dit mål er “indre” motiveret 

Kommer din motivation ikke indefra, kan du risikere, at dit mål ikke giver dig den glæde, du håber på. Tag fx det klassiske mål med at smide nogle kilo. Prøv at koble til hvorfor det er vigtigt for dig. Altså, hvilken vigtig værdi i dit liv bliver repræsenteret i at passe bukserne igen. Dit helbred? Selvomsorg? Stamina? Grib det an fra denne vinkel. Hvis det er helbred, så vælg den sunde vej dertil. Og er det selvomsorg, så vælg den omsorgsfulde vej. Er det stamina, så beslut hvad du skal holde fast i – hver dag. Men sørg for at forankre dit mål i dine værdier. Det gør det vigtigere for dig – og dermed mere sandsynligt at nå.

5

Gør dit ønske ultra konkret 

Hvad er det præcist, du ønsker anderledes? Hvordan skal det konkret se ud? Forestil dig billedet af det. Tegn, skriv, visualiser. Hvad end der virker for dig! Bare du ikke springer dette trin over. Først herfra kan du udføre engagerede og reelt målrettede handlinger.  Det afgørende er, at du langsomt, men sikkert bevæger dig mod en forandring, du tydeligt kan se for dig. Ellers er det lidt ligesom at styre mod en kystlinje, der hele tiden bevæger sig, og du vil få svært ved at dirigere og genkende, når du er i mål. Prøv at spørge dig selv, hvad vil være et tydeligt tegn på, at jeg er i mål?

5

Tag ét lille skridt af gangen 

Det er vigtigere at tage små skridt end at tage for ambitiøse skridt, der tager pusten fra dig. Frem for at forvente, at der skal ske for meget på én gang, for derefter at blive skuffet over manglende handling på planen – for så at forlade den (også kaldet “What the hell”-effekten). Eller endnu være, kritisere dig selv for ikke at leve op til egne forventninger. Så del dit mål op i mindre skridt hver eller hver anden dag. Præcis som du ville gøre med et arbejdsprojekt. Tag det i små, men vedholdende, bidder. Ønsker du f.eks. at finde mere ro, så start med at meditere 5 minutter hver dag. Ønsker du at ændre din arbejdssituation, men du ved, at det kræver en del – hjælper det at holde det konkrete mål for øje. Men også at anerkende dig selv for de skridt, du tager. 

5

Commit dig overfor en anden!

Brug en ven, din partner, en kollega eller en professionel til at sparre med – og lave aftaler med. Det har en afgørende effekt på sandsynligheden for at gennemføre den forandring, du ønsker. Et studie fra American Society of Training and Developmentafslører, af der er 65 % højere chance for at nå dine mål, hvis du comitter dig over for en anden. Hvis I oven i købet laver konkrete aftaler med hinanden om at følge op, øges sandsynligheden til 95%! Det bedste af det hele er, at det kan gøres meget enkelt. Lav en aftale med en “partner in crime”, fx en gang om ugen, hvor I tjekker ind med hinanden. I behøver ikke at have samme mål. I skal blot bruge hinanden til at fortælle, hvad I ønsker at opnå, og hjælpe hinanden med at følge op på det. Det er i øvrigt også en gave for relationen. Husk blot ikke at sætte målene for højt – det øger sandsynligheden for succes og fastholdelse af det gode initiativ.

Jeg håber, at du kan bruge disse betragtninger til at starte dit år godt. Måske endda bedre end sidste år.

Tag gerne disse tre nøgleord med dig herfra:

Selvomsorg


Engagement


Supertydelighed ; ) 

 

…SES, 2020!

God fornøjelse. 

Kh

Elisabeth